Blogger Backgrounds

Wednesday, September 14, 2011

Cerpen: BUTAKAH CINTA?

“ Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan apabila kamu mencintai seseorang dan kamu tidak memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.”




Amira meneliti bait-bait kata puitis itu sepenuh hati. Itulah yang berlaku pada dirinya sekarang, mencintai seseorang dalam diam, dia tidak mampu untuk memberitahu perasaannya itu pada orang yang dicintainya. Amira merasakan dirinya penuh kekurangan, sebenarnya rasa rendah diri yang keterlaluan itulah yang menyebabkan dirinya seolah-olah terkurung dengan perasaannya sendiri, dan dia seolah olah rela melepaskan orang yang dicintai sepenuh hati dalam diam itu pergi.



Amira mengeluh kecil, sambil meletakkan pen yang dipegang untuk kedapur. Didapur mamanya sedang menggoreng ikan berdasarkan bunyi desiran minyak panas dikuali.” Mama masak apa hari ni? Tanya Amira.”hari ni mama masak lauk istimewa untuk dua orang anak mama ” balas Puan Lisa.”kakak mana?” tanya puan Lisa sambil meninjau melihat ikan yang digorengnya. “ Apa lagi, tidur lagi Ma” balas Amira. “Puteri ni, apa nak jadi, tidur tu kalau tak dah tengah hari tak bangun, apa nak jadi dengan anak dara zaman ini” rungut Puan Lisa. “ Ma, jangan marah, kak Puteri buat kerja malam tadi, lepas subuh tadi baru dia tidur” jelas Mira, dia masak perangai mamanya yang cepat sangat marah kalau ada yang tidak kena dengan anak-anaknya.”Mana Mia tahu? Tanya Puan Lisa pula,dia rasa bersalah pula merungut tanpa usul periksa. “tadi masa Mia bangun solat subuh, Mia jenguk bilik Kak Puteri tengah mengadap komputer lagi dan lepas tu dia solat subuh dan pesan pada Mia kejutkan dia pukul 10 pagi, la sekarang dah 10.30, matilah Mia lupa nak kejut dia,nasib baik Mama tanya kalau tak habis Mia, Mia pergi kejut kakak sekejap Ma” .Terkocoh-kocoh Amira menaiki anak tangga ketingkat atas untuk mengejutkan kakaknya.



Puan Lisa hanya menggeleng kepala melihat telatah Amira. Amira Safia dan Puteri Balqish dua butir permata bagi dirinya. Amira seorang yang peramah tetapi ada bab-bab yang tertentu boleh meyebabkan dia menjadi sangat pendiam, bijak, baik hati dan paling berdisiplin, masih belajar disebuah Universiti tempatan. Manakala Puteri, seorang yang manja walaupun dia anak sulung, lemah lembut berbanding Amira, petah berhujjah dan kini bekerja sebagai peguam disebuah firma guaman terkenal .Dia bersyukur kedua orang anaknya dapat membesar dengan suasana yang baik dan dia sentiasa mendoakan kebahagiaan mereka.





“Kak Puteri, Mia tanya sikit boleh tak?”, Amira bersuara sambil matanya asyik memandang kakaknya yang sidang sibuk menaip menggunakan komputer. “Tanyalah, apa dia?, Sejak bila minta izin nak tanya ni, biasanya tak pernah pun nak minta izin” jawab puteri sambil matanya tidak lekang dari skrin komputer. “o.k, macam ni, …aa ..”berat mulut Amira untuk berkata.” wei, apanya Mia” tanya puteri , Mia adalah panggilan untuk Amira . Puteri menyimpan fail yang dibukanya dan mula keluar dari ‘microsoft word’ dan terus membiarkan komputer terbuka. Serta-merta dia mengadapkan mukanya ke muka Amira. Mereka sangat rapat dari kecil kerana di rumah itu hanya mereka berdua beradik . Puteri dapat merasakan ada sesuatu yang berat mengganggu hati Amira adik kesayangannya itu. Puteri walaupun anak sulung yang manja tetapi dia tetap boleh diberi ‘award’ sekiranya apa-apa jua masalah yang berkaitan dengan adik dan mamanya, biasanya dialah yang



“o.klah, adik, apa dia, beritahu kak puteri, macam berat sangat ni, beritahulah kalau kak puteri boleh tolong, kak putri tolonglah, kalau tak dapat nak tolong kita cubalah iktiar untuk selesaikannya, O.k?” Puteri memberi jaminan. Amira membisu, dia sebenarnya mahu memberitahu puteri perkara ini tetapi dirasakannya amat berat mulutnya. Adakah masalah ini penting atau tidak penting? Patutkah dia minta pandangan Puteri? Itu yang berlegar-legar dalam fikirannya. Dia mengambil keputusan untuk memberitahu puteri kerana dia rasa sudah tidak sanggup lagi untuk memikirkannya.



“Macam ni kak, Mia rasa Mia suka dengan seseorang, tapi dia tak tahu Mia suka dengan dia, Mia rasa macam dekat sangat dengan dia walaupun kami jarang sekali bertegur sapa, Mia selalu sangat terserempak dengan dia, masa tu jantung Mia mesti dup…dap..dap..macam tidak boleh nak berhenti..Mia perasaan jantung Mia jadi macam ini beberapa minggu lepas,..orang kata ini adalah perasaan cinta…betul ke Kak Puteri?” suara Amira berterus terang tentang lelaki yang disukainya. Itulah positifnya Amira, dia akan bercerita tanpa berselindung dengan Puteri walau apa pun masalah dan yang penting sikapnya yang sering berusaha untuk keluar dari masalah sering menjadikan dia istimewa pada pada pandangan Puteri. Puteri kenal lelaki yang disebut Amira itu, rasanya dia tinggal ditaman yang sama dengan tempat tinggal kami.

“Mia, rasanya dia tinggal kat taman kita ni jugakan? Puteri minta penjelasan.”Ya..tepat sekali!”.jawab Amirah pantas.



“Macam itu pun boleh jatuh cinta?’, memang cinta itu buta!” puteri berkata sambil tersenyum sinis pada Amira.Walau apa pun pada pandangan puteri lelaki itu memang baik jadi tidak mustahil Amira menyukainya. Puteri tersenyum, Ini rupanya yang bersarang difikiran Adiknya. Patut akhir-akhir ini dia nampak sikap Amira sedikit pelik, kadang-kadang nampak terlalu bersemangat dan kadang-kadang nampak lesu, jatuh cinta rupanya…cinta remaja (cinta monyet atau sejati?) entah puteri sendiri tidak tahu untuk mengukurnya.



“kak Puteri, janganlah senyum-senyum macam tu, kalau tau kak Puteri cuma nak senyum dengar masalah Mia ni, lebih baik tak payah beritahu” bebel Amira.



“ La…, senyum pun tak boleh?”Giat Puteri. “adik dah jatuh cinta rupanya, tapi si dia tak tahu adik suka dia, susah ni dik ,apa orang kata “ bertepuk sebelah tangan”!, tak berbunyi..so tak ada faedahnya, kita kena ingat apa pun yang kita lakukan mestilah ada manfaatnya dan kena berpijak dibumi nyata tahu?” jelas Puteri.

“habis macam mana nak selesaikannya, kak Puteri tolonglah, hari-hari asyik ingat dia tu, memang tak berfaedah rasanya, tapi perasaan itu datang sendiri”gumam Mira.



“ Adik, bercinta tak salah tapi yang tak betul ialah cara kita melayan cinta itu, lebih-lebih kita sebagai wanita Islam, kena jaga adab dan syariat dan lebih-lebih lagi Mia tengah belajar pula tu, kak puteri tak halang adik suka orang tu, itu adalah fitrah manusia. Satu masalahnya orang tu tak tahu adik suka dia. Sekarang ini akak boleh beri dua pandangan , suka hatilah mana satu adik nak pilih”.



“Pertama, adik berterus terang dengan dia, beritahu dia adik suka dia dan nak berkawan dengan dia, risikonya dia akan terima atau tolak cinta adik,sekiranya dia lelaki yang baik dia akan terima dan tolak dengan cara yang terhormat, maksud maruah kita sebagai wanita masih terjaga,andainya tidak, tercalar juga maruah kita sebagai wanita, berani ke dik? Adik fikirlah. Cadangan Yang kedua , adik simpan sahajalah perasaan suka dengan dia itu, Kalau benar dia jodoh Mia, ia tidak akan ke mana-mana, sekarang Mia masih belajar, dia pun tengah belajar, utamakan pelajaran, anggap perasaan cinta ini sesuatu yang manis dan ia boleh menjadi sumber kekuatan bagi kita untuk terus hidup, buat solat hajat dan solat istikharah”.



“Sebenarnya apabila kita menyintai seseorang tidak semestinya kita mesti memilikinya, dan cinta yang sejati itu ialah kita sentiasa doakan kebahagiaannya walaupun dia tiada di sisi kita, dengan cara itu kita juga akan rasa bahagia” jelas puteri lagi, dia pun tidak tahu bagaimana dia pandai berfalsafah tentang cinta. Tetapi apa yang dilontarkan itu ada logiknya pada pandangan Amira.



“Mia, jangan kerana cinta, kita gugur dari perjuangan, dan jangan kerana cinta juga, prinsip kita menjadi larut dan cair, cita-cita Mia belum lagi tercapaikan? Cinta tidak semestinya akan berakhir dengan perkahwinan dan perkahwinan juga tidak semestinya akan menoktahkan titik akhir kepada percintaan. Hanya kesetiaan akan mengikat cinta. Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi . Di mana ada cinta di situ ada kehidupan. Itulah positifnya cinta ”jelas Puteri lagi. “Sekarang ini terserah pada adik nak buat keputusan. O.k? “.Puteri meneruskan semula kerjanya yang tergendala tadi. Dia berasa lega dapat memberikan pandangan tentang masalah itu. Dia dapat melihat wajah Amira yang keruh sudah ceria semula, itu menunjukkan Amira akan dapat membuat keputusan yang tepat untuk dirinya sendiri,



###########




“Betul kata kak Puteri, cinta tak semestinya memiliki, sekarang ini aku harus lepaskan dia pergi dahulu, kalau ada jodoh tak ke mana, aku masih mempunyai banyak perkara untuk diburu dalam hidup ini selain memburu cintanya” bisik hati Amira sambil tersenyum walaupun ia sedikit pahit untuk dilalui dan turut membekas dihatinya. Amira tahu keputusan yang dibuat ini akan melegakan kak Puteri dan Mamanya. Perjalanan hidupnya masih berliku, dia berazam untuk membuat yang terbaik dan dia juga berdoa agar cinta itu akan menjadi miliknya satu hari nanti. Hatinya berbunga ceria apabila mengingatinya.

Oleh: Syah Putra
(CERPEN Cahaya Oktober)
http://www.islam.gov.my/butakah-cinta-cerpen-cahaya-oktober

No comments: