Blogger Backgrounds

Thursday, February 14, 2013

AWAS!!! SMS Kemenangan PALSU


Apabila anda menerima SMS menyatakan yang anda menang suatu pertandingan atau kad SIM anda terpilih memenangi sejumlah wang....mesti anda akan rasa teruja kan...Tapi AWAS!!! dinasihatkan supaya anda tidak terus menghubungi nombor telefon yang disertakan dalam SMS tu...apa yang anda perlu buat adalah semak dulu dengan laman web  atau talian rasmi syarikat yang dinyatakan untuk pengesahan....Saya juga tidak terkecuali menerima SMS sama. Di sini saya ingin berkongsi mengenai pengalaman ini dan jika anda juga terima SMS begini boleh lakukan seperti yang saya telah lakukan ini atau boleh terus membuat laporan kepada SKMM atau polis. Saya memilih untuk terus menghantar email kepada syarikat berkenaan

Email saya kepada Shell Customer Service (generalpublicenquiries-my@shell.com....

Baru-baru ini saya menerima beberapa SMS daripada talian mobile memaklumkan SIM Card telefon bimbit saya telah dipilih oleh Syarikat Shell memenangi Hadiah Wang Tunai dengan jumlah yang agak besar. SMS berkenaan meminta saya menghubungi nombor telefon bimbit yang didakwa adalah talian rasmi SHELL. Saya ragu-ragu dan tidak percaya mengenai SMS tersebut dan diabaikan dan dihapuskan daripada telefon saya. Saya pasti ramai antara kami di luar sana yang turut menerima SMS yang sama.


Dua-tiga hari lalu, saya menerima lagi pesanan SMS yang sama, ini membuatkan saya terfikir, mungkin ada sindiket yang cuma menipu kami. Saya tidak pasti motif penghantar SMS kerana saya tidak pernah memberi maklum balas kepada SMS tersebut.  Saya mohon supaya pihak SHELL mengeluarkan kenyataan rasmi sama ada di media elektronik atau media cetak mengenai perkara ini. Jika Shell berdiam diri dan tidak membuat laporan yang sewajarnya, saya pasti ia akan memberikan reputasi buruk kepada Shell.
Bersama-sama ini saya sertakan 2 daripada beberapa SMS yang saya terima mengenai perkara ini sebagai rujukan pihak Shell.







DAN, ini pula JAWAPAN daripada SHELL Customer Service yang saya terima tak sampai sejam email saya kirimkan, TERIMA KASIH....



Selamat Sejahtera.

Terima kasih kerana menghubungi Shell berkaitan isu khidmat pesanan ringkas yang melibatkan nama Shell.

Untuk pengetahuan anda, Shell tidak akan menghantar sebarang pesanan melalui khidmat pesanan ringkas kepada pemenang.

Semua pemenang akan dihubungi melalui telefon dan kami tidak memerlukan pelanggan/pemenang untuk memberitahu nombor akaun anda.

Khidmat pesanan ringkas (SMS) yang diterima oleh anda adalah satu penipuan dan untuk 
pengesahan anda boleh layari laman web Shell di www.shell.com.my

Sila hubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan Shell di talian 1-300-88-1808 untuk keterangan lebih lanjut.


Terima Kasih,
Shell Malaysia Trading Bhd.
Maya Salamah

Diharap semua akanlebih berkati-hati....AWAS!!!

No comments: